Eerste dagen in Bali

15 augustus 2014 - Sanur, Indonesië

Dag 17 - Donderdag 14 augustus – Sanur

Onze eerste dag in Bali is een feit. Of nou ja, Bali. Na een dag Sanur heb ik niet het gevoel dat dit Bali is evenmin als dat Phuket echt Thailand is. Er zijn vooral veel touristen, kledingstandjes, Westerse restaurants etc. De stoepen zijn zelfs bijna intact! En waar zijn de foodcarts? Voor eten moeten we hier restaurants in! Tsss. Na een dag hebben we nog maar 1 baksostalletje gezien. Dat is wel even wennen na net de outback van Oost Java te hebben getrotseerdJ. Het heeft ook wel z’n voordelen, we vinden eindelijk een nieuw hoedje voor Juul en goede zonnebrandcreme. We zijn al door onze twee tubes factor 50 heen. In Java was alleen factor 30 te krijgen, waarmee ik en Juul dus prompt verbrandden.

We hebben een rustige dag, lopen naar het centrum, brengen was weg, de kinderen slapen tussen de middag even bij (met uitzondering van Quinn, uiteraard) en gaan ’s middags naar het strand toe. Juul krijgt hier allemaal kleine vlechtjes in haar haar, Quinn staat voor het eerst zonder hulp op (door het strand kruipen vond hij denk ik niet zo opschieten) en we praten een hele tijd met iemand van de zeeschildpaddenopvang. Wat wij helemaal niet wisten was dat zeeschildpadden op het strand van Sanur hun eieren leggen. Iemand van de schildpaddenopvang legt dan een omgekeerd mandje over de eieren en markeert deze. Wanneer ze uit zijn gekomen worden ze in een bassin gehouden (deze bassins staan hier op het strand) en ze worden weer uitgezet als ze groot genoeg zijn om zelf uit te zwemmen.

We hebben vandaag ook onze plannen voor Bali onder de loep genomen. We hebben inmiddels ervaren hoeveel tijd er gaat zitten in vervoer hier, en ook hoeveel geld. Onze reis naar Bali kostte behoorlijk wat, dus we moeten even uitkijken nu. We hebben besloten om een bestemming weg te laten, waardoor we twee dagen langer in Munduk en een dag langer in Amed kunnen blijven.

Wanneer we op weg gaan naar een tentje dat we eerder hebben gezien om daar te eten gaat het bijna mis. Noah is enthousiast over de offerbloemetjes die voor alle huizen/ winkels liggen aan het springen (nog een verschil: Bali is voornamelijk Hindu). Hij wil Juul inhalen die voor ons loopt met Ruud, zij doet net een stap opzij en kegelt Noah de bosjes in waar we langs lopen. Noah’s tanden missen ternauwernood de stoeprand maar hij zit van top tot teen onder kleverige prikballetjes..

O ja, en we zijn halverwege onze vakantie!

Dag 18 – vrijdag 15 augustus – strand, strand en strand

Vandaag was de ultieme stranddag. De kinderen hebben heerlijk met de golven gespeeld en zijn met Ruud op de jetski geweest. Voor mij was het nog best vermoeiend want Quinn is zo gek op water dat hij telkens met volle vaart de zee inloopt. Ik haal hem vervolgens terug uit de branding, zet hem zes meter terug op het strand, waarop hij weer met een noodtempo richting de zee spurt. Zucht.

Hoewel het lekker was om even twee dagen uit te rusten is het nu ook wel weer goed geweest. Het is gewoon helemaal niet Indonesisch hier en daarbij komt ook dat we nu al gek worden van de wel erg hardnekkige verkopers (die gerust een kilometer met je meelopen) en potentiele chauffeurs, die denken dat als je geen ‘transport’ nodig hebt naar het einde van de straat je dat toch wel morgen zal hebben. Zelfs Ruud begint, als meest tolerante van ons tweeen, steeds sarcastischere opmerkingen terug te geven: tijd om te gaan dus! We gaan morgen richting Ubud, waar we tot woensdag zullen blijven. We willen hier wat gaan fietsen en naar een voorstelling toe. Ubud schijnt ook behoorlijk toeristisch te zijn maar ook wel weer erg ‘Balinees’ qua culturele dingen. Na Ubud gaan we naar Munduk toe, een afgelegen plaatsje in de bergen waar we willen wandelen en hot springs bezoeken. En hierna gaan we weer richting te kust voor wat strand, snorkelen en dat soort dingen. We zijn erg benieuwd naar Bali. Nog ruim twee weken te gaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Riekje:
    15 augustus 2014
    Jeetje, wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt! Heerlijk hoor! Enne, pas halverwege, hé :-)
  2. Bert:
    16 augustus 2014
    We hebben onze trip dus afgebroken: ziek paard dat naar het ziekenhuis moest en moet revalideren. Leuk te lezen over jullie reis, dank! Verzoek: maak een leuke, contrastrijke foto van/met de kinderen.
    kussen /Bert
  3. Annelies: